Tuesday, January 3, 2012

Nasi Carrot & Kek Coklat

Assalamualaikum..


Dua hari yang lepas bersamaan hari Ahad adalah birthday abah. Saya memang bercadang nak buat kek sehari sebelum hari kejadian, tetapi kerana tak sempat, tak terbuat pulak saya. Jadi saya dan adik bercadang sekadar nak beli kek di kedai dan keluar makan-makan di luar.

Tapi entah macam mana, bila je sampai rumah petang tu dari pejabat( Terengganu kerja hari ahad), tanpa fikir panjang saya terus jugak buat kek tu. Dan tiba-tiba terfikir baik saya masak je malam ni, tak payahlah keluar makan..Aha, muncul pulak idea lain tiba-tiba walaupun badan penat sebenarnya. Baiklah, saya nekad. Saya nak masak jugak untuk malam ni. Lebih kurang pukul 6 lebih, dengan bantuan adik saya, saya pun mula memasak nasi carrot. Kebetulan ada ayam dalam peti ais. Saya tak fikir panjang dah, terus je saya buat dan saya cakap kat adik saya, seumur hidup ni lah pertama kali saya buat sendiri nasi carrot. Reka je lah kan. Sebelum ni pun saya cuma tolong-tolong orang je.

Masalahnya, masa nak buat gulai ayam, tiba-tiba takde santan. Ah sudah. Tapi saya selalu fikir, orang yang pandai masak adalah orang yang mampu guna apa saja yang ada dalam dapurnya.Buka peti, nampak air susu dutch lady, terus saya ambik untuk gantikan santan..Tak kisah la kan, yang penting, siap. Hasilnya,memang sedap..alhamdulillah.^_^

Jadinya, terkejar-kejarlah saya di dapur, nak buat kek coklat dengan nasi carrotnya lagi dalam masa yang sama. Mujur adik saya ada membantu. Adik pulak dah nak balik ke tempat belajarnya malam tu jugak, dia kata nak makan lepas magrib. Baiklah, saya senyum je. Hehe, entah sempat ke tak la kan.

Setelah bertungkus lumus di dapur, lebih kurang pukul 8.45, semua dah siap terhidang atas meja. Saya puas. Maghrib tadi sempat lagi berjemaah dengan ayah.Kek coklat pun dah siap. Alhamdulillah, dimudahkan semuanya.

Jadi ni pengalaman pertama masak nasi carrot, hehe, saya rasa nasi tu boleh diimprovekan lagi, mujur lauk semua menjadi..Ni lah hasilnya malam tu:




Kek Birthday abah tak sempat pun nak hias cantik-cantik, adik sibuk suruh tengok cerita 3 idiot yang amir khan berlakon tu..Nak tinggal gi dapur kejap pun dia tak bagi.(-.-") Tapi bestlah malam tu, seronok je tengok2 cerita, makan kek, dan puas hati sangat nasi carrot habis licin. Alhamdulillah, semua suka nampaknya.^_^


Cuma apa yang saya dapat rasakan, bila kita buat sesuatu kerja dengan ikhlas, semua jadi mudah, semua jadi cepat dan hasilnya sangat puas hati. Mungkin disebabkan keikhlasan tu, perkara tu jadi berkat.=) Tapi kalau hati tak ikhlas, saya rasa semuanya rasa berat je nak buat..Betul tak? Kadang-kadang ikhlas ni perlu dicari jugak, sebab nak tunggu ikhlas datang, rasanya banyak kebaikan yang tak terbuat nanti..Insya Allah, sama-sama didik diri supaya ikhlas tu muncul. Kalau tak ikhlas nak buat sesuatu tu, fikir je syaitan mmg x suke tgk kita buat baik, jd syaitan sila pergi jauh2. Inilah yang saya maksudkan bila saya kata, kadang-kadang musuh kita ni adalah diri sendiri. Kena berusaha untuk ubah diri, lama2 insya Allah akan hadir keikhlasan tu. Wallahu'alam..^_^

Jumpa lagi!^_^
~Fatin

4 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah,,bagusnya anak..moga sy pun di kurniakan anak yg sebegini,,ameen..

Puan Fifiey said...

alhamdulillah.. bestnya... kak fieda pun selalu buat.. belajar masa arwah ummi ada dulu.. best sgt2..

Tg.Hazu said...

WELL DONE, GOOD JOB..bleh dok bagi recipe nasi carrot tu kat feer? bleh gok kadang2 makan nasi malaysia.

Tg fatin said...

Anonymous~ Insya Allah, doa ibu bapa biasanya mujarab..Doa yang baik2 untuk anak, semoga dkiurniakan anak-anak yang baik juga, amiiin..^_^

Kak Fieda~Alhamdulillah, best jgk..tp x sesedap yg ummi punye.hehe.

Tg.Hazu~Tq2.^_^..Insya Allah ade ms jie email..Tapi bahan dia xtau ade x kt sn..Nasibla.huhu.