Wednesday, January 6, 2010

Jumboku sakit


Assalamualaikum..

Kesian Jumbo kehabisan tenaga. Satu malam lampu tak tutup, mestilah penat kan jumbo..Xpelah, Jumbo rehat dulu, tuan dia pun kena exercise sikit jalan kaki pergi kelas disebabkan jumbo dah pengsan. oh ya Jumbo adelah sebuah kereta myvi yg bnyk berbakti pada saya di sini. Tapi entah kenapa sejak akhir2 ni Jumbo asyik sakit. Kasihan Jumbo.

Sebenarnya Jumbo kehabisan tenaga apabila kawan saya terlupa/ tersilap tak tutup lampu kereta semalaman. Jadi pagi esoknya sebaik sahaja kami ingin ke kelas Jumbo tak nak hidup..Jumbo dah pengsan rupanya..Huhu..Baiklah, dipendekkan cerita disebabkan saya tak jumpa2 "jumper" untuk charge balik tenaga Jumbo ("jumper" ek nama dia, clip wayar yg nk smbung bateri tu) so ayah saya kata cabutla bateri tu tukar dgn bateri kereta kwn sekejap. Tuan Jumbo tiba2 kena jadi mekanik. Baik, saya dan kawan2 akan berusaha demi kesihatan Jumbo. Dan malam semalam tuan Jumbo bersama2 3, 4 org kawannya berusaha menjadi mekanik wanita terjun uia..Kredit buat Haizum, tuan kereta kawan si Jumbo yg sangat berbakat menjadi mekanik..Hehe..cara2nya adalah seperti berikut;

1) buka bateri Jumbo
2) pasang bateri kereta kawan
3) start enjin Jumbo
4) dan tukar bateri Jumbo saya balik
5) lepas tu bawak Jumbo jalan2 pergi makan (pergi isi minyak kebetulan dah nak habis).

Nampak simple kan? tapi bukan mudah kan. Kami ni berhempas pulas la satu malam demi kesihatan jumbo. Penat tau buka skru wayar bateri tu, ketat. Lepas tu kena pasang balik sampaikan tapak bateri kereta haizum terkoyak. Silap teknik la tu. Alhamdulillah nasib baik kwn saya pergi panggil seorang pak cik ni, dia la yg cakap tapak bateri tu koyak..Dah..jadi masalah lain pulak. Tapi kami berjanji nak bertanggungjawab, dan petang tadi dah pun pergi ke workshop untuk beli tapak bateri tu..Hehe, ingat nak beli je pastu nak pasang sendiri balik,tapi tak nak dah la ambik risiko tu..nanti koyak kat lain pulak..kesudahannya kami pun bawak haizum dan keretanya ke workshop tu dan alhamdulillah semuanya selamat..,

Kelakar kat workshop tu pak cik india tegur kami.."sama tinggi ya kamu orang, kurus2 semua xde pun yang gemuk," pak cik ni..yang tu pun nak cakap..hehe




tu dia pak cik tu..

*terima kasih buat haizum (tuan punya bateri kereta yg dipinjam),

syida (yang bagi pinjam spanar),

pak cik cafe (yang tolong pasang bateri haizum dan bateri jumbo kemudiannya sampai luka tangan2), '

dan habeeba alisya yg bersama waktu suka dan duka..;p..

6 comments:

firdausifieda said...

askum..jumbo buat hal.. sian jumbo..dia merajuk tu?kak yah dah lama tak jenguk dia kot... kelakarla melekat jugak nama jumbo tu..hehehehehehehehe..tukarla nama lain..comel skit.. montel ker? comel ker?

mawaddah aisya said...

firdausifieda~K.fieda, jumbo mmg kuat buat hal sekarang ni.Ade je yg sakitnya, tapi tak boleh salahkan jumbo jugak sbb tuan dia yg bwak dia..hehe.

Kak Yah pun ada kata nak buat tuntutan hak penjagaan jumbo kat mahkamah, dan k.yah yakin dia akan menang.Huhu..Tapi tu tak mungkin berlaku sebab hakimnya adalah abah! yeay.=)

lagi satu, tak bolehla tukar nama jumbo, nanti jumbo hilang jati diri..jumbo x boleh dipuji sgt, nnti dia bangga diri pulak.hehe.

firdausifieda said...

hahahahahaha...jumbo tu sakit..dia mau rehat dah... bawa ikan lumba la(taa 636 )hehehe..jie bawa jumbo g jalan jalan dok? g klcc ker/ langkawi ker? dia nak bercuti jugak tuu..nanti g kedai pasang telinga besar ..pastu leh terbang kemana mana saja..termasuk jie punboleh balik kaytee dengan jumbo terbang..

mawaddah aisya said...

firdausifieda~bila masa pulak taa 636 ni jadi ikan lumba2? hehe.Oh jumbo setiap minggu gi jalan sokmo, tak rajin nak duk rehat. Tu yang x sihat sokmo tu..hehe.

Wah bestnye kalau jumbo blh terbang.Buka setakat stiap minggu balik, setiap hari pun jie balik rumah.dah tak menetap kat uia ni dah.huhu

firdausifieda said...

hahahaha..dulu masa mula mula arwah umi pandu keter ni..kak fieda tgk keter tu mcm ikan lumba..... kaka yah apa khabar?

mawaddah aisya said...

hehe..K.fieda..dah jadi mcm ruangan chat pulak kat sini..meh add ym jie meh..tg_fatin88@yahoo.com..Kak yah alhamdulillah sihat lagi kot..=)