Saturday, March 24, 2012

Allah itu ada..!..Bah.3

Lama pulak ambik masa nak sambung cerita ni.hehe..cerita ini sebahagiaan dari kenangan saya, yg mahu saya abadikan dalam bentuk tulisan..best jugak menulis macam ni.=)

.........................................................................

Allah itu ada!..Bah 1
Allah itu ada!..Bah 2

Saya bersiap-siap mahu ke centre UIA. Hajat di hati, mahu singgah di Department ICT untuk menyelesaikan urusan dan berjumpa lecturer, tapi terlupa pulak semuanya sudah berpindah ke bangunan baru di atas bukit itu. Jauh pula, saya membatalkan niat itu. Sekadar menapak ke Finance Department untuk menyelesaikan urusan.

Satu hari itu, saya hanya bersia-siar di sekitar UIA. Menghabiskan masa membeli buku-buku di 'Halal Fair'; banyak juga dijual home made chocolate, buku-buku ilmiah, juga pakaian-pakaian wanita. UIA memang selalu meriah dengan pelbagai karnival. Memandangkan itu hari jumaat, tidak ramai lelaki yang berkeliaran..waktu zohor juga sudah tiba.

Tapi ada sedikit kecewa yang mengundang, bila lihat masih ada peniaga lelaki yang masih tak meninggalkan perniagaan mereka walaupun jelas kedengaran di masjid imam sedang berkhutbah.

"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila telah diseru untuk melaksanakan solat pada hari Jumaat, maka segeralah kamu mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli. Yang demikian itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui" (Al-Jumu'ah: 9)

Mungkin di lain masa mereka patut membawa pekerja perempuan untuk menjaga gerai mereka sewaktu mereka menunaikan solat Jumaat. Hmm,saya pun membatalkan niat untuk membeli, takut juga dikira bersubahat.=)

Hari itu merupakan satu hari yang tenang dan damai. Sungguh rindu pasa suasana ini, melihat pelajar-pelajar ke sana ke mari, mengingatkan saya pada kenangan saya. Ya, saya juga pernah begitu. Menjadi pelajar yang sibuk dengan pelbagai urusan, benar-benar memberi saya seribu makna..

Sungguh, saya sayang pada tempat ini. Hari itu berakhir dengan baik, dan saya pun menunggu kawan saya pulang dari pejabatnya. Bertemu kawan-kawan yang mengharungi segalanya bersama, membuatkan saya sangat gembira. Alhamdulillah.

......................................................................

Keesokannya, saya sekali lagi menuju ke Halal Fair itu. Kali ini bersama seorang sahabat saya. Ah, lama sudah tidak keluar bersama sahabat begini..sangat seronok rasanya.

Bersambung..

No comments: