Friday, March 9, 2012

Allah itu ada.! =)..Bah.1

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, saya sekali lagi menjejakkan kaki ke UIA tercinta. Kedatangan ke UIA kali ini langsung tidak dirancang.

Masih saya ingat, petang rabu itu, terdetik di hati, mahu pergi ke UIA. Ada urusan yang perlu diselesaikan, dan saya juga mahu bertemu dengan kawan-kawan yang sangat dirindui. Rasa lama sangat tidak bertemu. Tapi, abah bagi ke? Sebabnya dalam kepala saya, saya nak pergi esok terus. Hmm, saya suka buat keputusan mengejut macam ni. Usai solat asar, saya meluahkan rasa itu kepada abah.

"Abah, jie nak pergi esoklah kl. Esok pagi. Sebab jumaat nak pergi office"

"okay, nanti abah beli tiket tu malam ni. Nak balik bila?"

Tersentak juga saya, "abah bagi?"*dalam hati. Ye lah, kalau kira, ni memang perancangan last minute, sporting pulak abah ni. "Ish, abah ni tak bimbang langsung ke?" terdetik juga di hati saya. Hehe, Abah memang tak suka banyak soal. Saya pula yang geram. Tapi saya tahu abah letakkan kepercayaan penuh kepada saya. Insya Allah saya tak akan sia-siakan kepercayaan tu. Rasa gembira mula menyelinap dalam hati.

Walaupun sebenarnya saya bimbang juga, saya ni bukannya ade yang akan menyambut saya di KL. Ye lah, dulu ada kereta, kawan-kawan boleh tolong ambikkan. Sekarang, saya perlu berdikari sikit, tapi sikit je lah. Saya pulak bukan biasa naik teksi balik ke UIA, seorang diri pulak tu..Memang taklah kan. Seberani saya, masih memikirkan baik buruk keadaan. No-no, saya berprasangka untuk keselamatan diri juga. "Tapi ya Allah, mudahkan segalanya untukku," hanya itu doa yang saya pohon sepanjang perjalanan. Benar-benar bertawakal kepadaNya.

Sebelum perjalanan, saya berdoa semoga Allah memelihara saya dari sebarang gangguan. Fikir balik, hmm, betul ke apa yang aku buat ni..perancangan pun tak kemas, nak balik nanti siapa nak hantar? Apapun, saya memohon Allah permudahkan, dan minta Allah tolong rancangkan untuk saya.Sebelum bertolak, saya menunaikan solat sunat musafir berserta solat hajat, pohon perlindungan dari Allah. Doa saya,

" Ya Allah, Engkau mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi, Engkau mengetahui setiap yang ada dalam hati makhlukMu..Jauhkanlah aku dari sebarang niat jahat hambaMu,dan jika ada yang berniat jahat kepadaku, pesongkanlah niat itu dan halangilah mereka dari melakukan sesuatu yang tidak baik terhadapku. Sesungguhnya hanya kepadaMu tempat ku berlindung."

Sepanjang perjalanan, ingatan saya hanya pada Allah..Saya tahu Allah berkuasa melakukan apa saja, jika ditakdirkan sesuatu berlaku, itu adalah kehendak Allah, dan semuanya di bawah pengetahuan Allah. Jika saya ini seorang yang memang "outgoing", saya tak bimbang sangat. Cuma saya tahu saya ini seorang yang memang penakut. Tapi Insya Allah sekarang tak takut dah, sebab Allah kan ada.=)

Bersambung..

No comments: