Friday, March 9, 2012

Allah itu ada!..=)..Bah. 2

Allah itu ada!..Bahagian 1

Saya ke KL tanpa perancangan yang rapi. Ye lah, last minute. Esok nak pergi, baru buat kata putus malam ni. Tapi, Allah gerakkan hati saya begitu, mungkin ada hikmahnya?

Untuk jangka masa pendek tu, rancangan saya pun ringkas saja. Saya minta kawan saya yang berpraktikal di KLCC itu, tunggu saya di perhentian greenwood apabila pulang dari pejabatnya. Dia akan ambil bas ke greenwood dari tempat kerjanya, dan pulang ke UIA bersama saya menaiki teksi.

Dan petang itu, lebih kurang pukul 5 lebih, saya berjalan kaki dari perhentian bas atas sebelah highway ke perhentian bas di bawah, yg jaraknya boleh tahan jauh jugak. "Bas ni berhenti kat atas pulak", ada juga rungutan dalam hati saya tu. Hehe. Tapi memandangkan itu waktu petang, saya bertawakal sepenuhnya. Semoga tiada gangguan.

Sewaktu berjalan seorang diri dari perhentian atas ke perhentian bawah, seorang lelaki berusia lebih kurang 30-an menyapa saya.

"Mek, baru sampai?"sambil tersenyum-senyum.

Saya memandangnya sekilas. Dengan berat hati, saya mengangguk dan berwajah serius. Menunjukkan muka tidak senang diganggu. Saya segera melangkah laju menuju ke perhentian bas itu tanpa mempedulikan keadaan sekeliling. Dalam hati hanya mahu cepat sampai di situ dan menunggu kawan saya.

Teringat pula cerita-cerita Melayu yang sering disiarkan di kaca televisyen. Watak perempuan kampung berbaju kurung baru tiba dari kampung, kelihatan lurus dan bendul sehingga mudah ditipu.

"Ya Allah, lindungi aku."

Mujur juga saya memakai baju T-shirt labuh dan berseluar, lari sikit dari watak sterotaip "gadis kampung yg lurus" yang suka memakai baju kurung dan menggalas beg pakaian. Saya hanya membawa beg sandang dan cuba melangkah yakin, seolah-olah mengatakan, "Saya dah biasa dgn tempat ni, nak takut ape". Ya, Sekali lagi, "Allah bersama saya," terus saya sematkan di hati.

Lebih sejam jugalah saya menunggu. Bimbang juga, perhentian bas di sini bukannya selamat sangat. Kuala Lumpur, penuh dengan warna-warni kehidupan, pelbagai ragam manusia dengan seribu tipu muslihat. Saya maklum itu. Tapi sungguh, tiada rasa sekelumit marah. Tenang-tenang saja. Allah ada bersama saya. Rasa selamat di bawah jagaan Allah..Benar, saya yang dahulunya selalu takut-takut, kini rasa tenang kerana yakin Allah ada bersama menjaga saya.Subhanallah. Allah memang sebaik-baik penjaga.

Dan ternyata, alhamdulillah, segalanya benar-benar dipermudahkan. Perjalanan yang tidak dirancang oleh saya ini rupanya sudah dirancang baik oleh Allah. Setibanya kawan saya di perhentian bas itu untuk menyambut saya, saya panjatkan kesyukuran kepada Allah yang melindungi perjalanan saya. Kami kemudiannya mengambil teksi pulang ke UIA.

.................................................


Pagi Jumaat itu, saya bersendirian di dalam bilik kawan. Saya tumpang biliknya untuk sementara. Bilik yang pernah menjadi bilik saya suatu masa dahulu. Ah, banyak kenangan di sini. Rindu menerpa.

Sepergian kawan saya ke tempat kerjanya, saya pula bersiap untuk menyelesaikan urusan saya di UIA. Sebelum itu, saya membuka email. Ada email dari Dr Sakib, supervisor saya untuk Industrial Attachment di semester terakhir ini.

"The evaluation file is already submitted to the department and the IA coordinator is supposed to upload the marks. As the marks are counted, it seems that you will insha-Allah get an 'A'. This achievement is based on your performance evaluated by the company supervisor and what I understood. So, you have earned it. Carry on with your future works sincerely."

Subhanallah. Bersyukur dengan segala kurniaanNya.. Ya Allah, selesai sudah perjuangan saya di bumi UIA ini. Alhamdulillah3..=)

Bersambung..

No comments: