Saturday, June 13, 2009

Susah dapat parking? sila baca.

Assalamualaaikum..

Pernah atau tidak anda mengalami situasi seperti di bawah:

"Pada hujung minggu yg indah, anda pergi ke Giant atau Mydin atau Jusco atau yg seangkatan dgnnya dgn harapan dapat membeli belah atau sekadar window shopping..Sampai di sana baru sedar hari ni hari minggu sbb tu car park penuh!..pusing2 cari parking sampai 3-4 pusingan, xde yg kosong..Mulalah kepala jadi panas dan sibuk menyalahkan org lain kenapa x duduk rumah je hari minggu, padahal x sedar anda pn termasuk golongan yg sama..pastu pusing lagi untuk kali yg keberapa entah, dgn harapan ade kereta yg dah keluar..tiba2 nampak ada parking kosong,yes!..lagi satu meter nak smpai kat parking itu, tiba2 ada org potong line. Oh, dia ambik parking kite, nak kena ni..&%!^#..Mulalah mengata, mengumpat, menghina dan menambahkan dosa dgn percuma sdgkan org tu dgn senang hatinya pergi membeli belah tanpa ada perasaan bersalah..anda masih lagi berpusing2 mencari parking, dah hampir sejam ni..Datang idea baru, tunggu je lah sape yg keluar dari mall tu, kita follow je dia, mesti dia nak gi kat parking..Tunggu punya tunggu, ade seorang pakcik keluar..anda pn ikut pakcik ni perlahan2 dgn kreta..pak cik ni pergi kat kereta dia, buka bonet kereta, letak barang dan terus patah balik ke mall..ala pak cik, knp x balik terus je..Lalu anda sambung lagi mengumpat dan mengata..hmm.."

Situasi macam ni selalu terjadi x kira di mana kita berada. Bagi seorang pemandu kereta, bukanlah suatu perkara yg aneh kalau parking penuh di waktu kita benar2 memerlukan..kadang2 apabila x dpt parking, kita pergi pula ke mall yg lain dgn harapn di situ tidak ramai org dan ada parking kosong, tapi ttp juga sama keadaannya..sebagai seorag yg positif, kita percaya pasti ada jln penyelesaiannya..Ya, jalan penyelesaian yg mudah!..Selain keluar awal pada pagi minggu, cara yg termudah dan terbaik adalah dgn membaca "Ya rozaq"(Yang Maha Pemberi Rezeki) beberapa kali ketika sedang mencari parking ( sebaik2nya sejak keluar rumah lagi)..Sungguh, saya x pernah gagal mendapatkn parking sejak mengamalkan doa ini..dengan syarat, kita perlu benar2 yakin dgn Allah..Dengan izinNya, pasti perkara yg susah menjadi senang.

Saya tidak akan pernah lupa beberapa kejadian yg benar2 mmbuatkan sy merasa takjub. Waktu itu saya baru mendpat lesen, dan masih belum lagi confident sepenuhnya.Kejadian berlaku di sebuah deretan kedai, jadi sudah tentu parkingnya hanya di tepi jalan. Oleh kerana waktu itu parking penuh, kakak menyuruh saya menunggu di dalam kereta dan alihkan kereta kalau ada kereta yg datang. Entah kenapa sy jadi panik, sebab kalau ada kereta yg datang, sy perlu pusing satu bangunan utk smpai ke kedai itu kembali..Dengan perasaan x confident itu mulut sy terkumat kamit membaca "Ya Rozaq" berulang kali..Tak smpai 5 minit, sebuah kereta yg betul2 di depan saya keluar dari parkingnya!..Saya betul2 terdiam, takjub. Subhanallah, Allah benar2 mendengar doa sy..Sejak itu doa ini sudah menjadi amalan sy setiap kali mencari parking.Dan alhamdulillah, sy jarang kecewa..Tapi kalau selepas membaca doa ini tetap tidak mendapat parking, jangan salahkan takdir atau kecewa dgn Allah. Jangan! Sebab mungkin ada hikmahnya yg di luar pengetahuan kita. Mungkin kalau kita x dpat parking di situ, Allah nak bagi kita parking yg lebih dekat dgn pintu masuk. Ataupun kalau x dpt langsung, mungkin Allah tahu kita akan belanja berlebihan w/pun kita tgh pokai! Allah lebih mengetahui keadaan hambaNya..Bersangka baiklah dgn Allah.

p/s Yakinlah pada ketentuan Allah, Allah Maha mengetahui yg terbaik utk hambaNya..Selalu positif sbb mgkin ada perkara yg kita suka tidak baik utk kita, dan ada perkara yg kita tak suka sebenarnya adalah yg terbaik utk kita.

1 comment:

Anonymous said...

" ya razaq..ya wasi' (Yang Maha Memberi Keluasan) "

baca dua2 lagi power...