Saturday, August 18, 2012

Memohon kemaafan

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, bulan penuh barakah sudah pun berlalu. Perasaan ini tidak tahu bagaimana, bercampur baur. Tidak pasti cukupkah amalan sepanjang bulan Ramadhan ini..semuanya terserah Allah, semoga Allah merahmati.

Dan paling menakutkan, mampukah untuk saya istiqamah sepanjang bulan-bulan yang bakal mendatang ini. Semoga Allah sentiasa mengingatkan ketika lupa, dan menegur jika lalai. Amin ya Allah.

Hubungan dengan Allah, perlu dijaga. Begitu juga hubungan sesama manusia.

Namun begitulah, saya ini, bukan manusia sempurna. Pasti ada khilafnya di mana-mana. Hubungan dengan manusia pun, bukan di tahap terbaik. Saya sedar itu.

Cuma apabila ada kekurangan ini, apa lagi yang mampu dikatakan selain memohon kemaafan, andai ada yang terkurang.

Tidak mudah sebenarnya kita, yang bergelar manusia ini untuk mengaku kesalahan sendiri. Namun tidak sukar juga mengungkapkan kata maaf, andai benar kita mahukan kebaikan.

Ya, berkata lebih mudah dari melaksanakan. Namun kerana kita bermatlamatkan redha Allah, segala ego harus ditelan atau dicampak saja jauh-jauh. Kita mahu telan saja segala keburukan itu, kerana tidak mahu ia mencacatkan kebaikan yang mahu timbul.

Maka saya di sini, mahu memohon seribu kemaafaan atas segala kekurangan, atau terkasar bahasa, atau segala-galanya yang mengguris hati sesiapa. Semoganya kelemahan diri ini tidak menjadi beban kepada sesiapa..

Mohon doa dan kemaafan kalian.=)

Taqabbalallahu Minna Wa Minkum..
Salam Aidilfitri.^_^

Semoga dalam rahmat Allah sentiasa.=)

No comments: