Friday, November 27, 2009

Cupcake pengerat ukhwah?




Assalamualaikum..

Esok adalah hari raya korban dan saya masih di hadapan laptop pada malam ini untuk mengupdate gambar2 cupcake yang sempat dibuat 2 malam yang lepas di rumah kakak saya. Oh lupa setelah seminggu cuti berlalu saya baru sahaja menjejakkan kaki di rumah pada malam semalam. Banyak betul rumah persinggahan tapi saya puas sebab dapat bertemu kakak saya dan bersama2 membuat cupcake di bawah ini. Entry ini juga sebagai response pada Atiqah yang ingin tahu tentang campuran warna untuk aising. Insya Allah sangat mudah dan boleh dibuat sesiapa juga.

1. Masukkan aising ke dalam cawan yang berlainan.
2. Titiskan beberapa titik pewarna ke dalam cawan aising.
3. Kacau dengan sudu.

ok dah siap.=D
Minta maaf tak sempat tunjuk jenis piping bag yang digunakan sebab lupa nak ambil gambar..hehe.

Oklah, jom kita lihat hasil kerja kanak2 riang kali ini:

1.Ini hasil seni abang saya Takeyama Hazu
(orang yang paling rajin decorate dan rajin makan juga. Sepanjang proses decoration berlaku, sudah 6 biji yang "termasuk" ke dalam perutnya..(-.-")



2. Ini pula hasil kerja ibu kepada baby di dalam perut yang x sabar nak keluar makan cupcake:



3. Ye ini hasil kerja adik saya duck nif
(minta maaf saya tak tahu dia nak buat konsep apa, tapi ada ulat daun di atas cupcake itu, saya sangat geli)=p



4. Dan akhirnya hasil seni seorang blogger yang masih lagi segan jika tahu sahabat2 beliau membaca tulisan beliau yang tidak seberapa ini.(-.-')


*tak tahulah kalau sesiapa perasan ada satu cupcake yang muncul dua kali dalam gambar.
Abang saya dah pesan awal2 cupcake yang berbentuk smiley tu dia yang buat, tapi saya yang buat mata dan hidung so cupcake tu dikira hasil seni saya juga lah kan..=)

Apapun, pesanan saya, jika ada yang berminat nak buat cupcake yang keanak2an begini, sila pastikan butter anda cukup sebab ia memerlukan aising yang sangat banyak sehingga 500 gram butter habis macam tu saja untuk buat kek dan aising yang sebanyak ni saja. Boleh bayangkan kegemukan cupake ini?hehe.

Baiklah, sekian dahulu entry kali ini. Memang sangat seronok membuat cupcake ini jika dibuat bersama2 adik beradik sebab walaupun kek sangat menggemukkan tapi kenangan itu pasti terus tersemat di hati. Ketawa riang sewaktu membuat dekorasi pasti menjadi kenangan yang paling indah dan pasti dirindui suatu masa nanti. Hehe..Semoga cupcake ini menjadi perapat ukhwah dan pengerat silaturahim insya Allah.

*Salam Aidiladha buat semua. Berkorban dan terkorban adalah perkara biasa, cuma ketabahan dan kesabaran yang bisa menjadi pedinding dan pemberi semangat untuk terus berjuang. Semoga ketabahan itu milik kita semua..!

2 comments:

Anonymous said...

bkan takeyama hazu lar....tekuyama 0k....
lor....pnggl org itik plak..hahha

-dUcK nIf-

mawaddah aisya said...

dUck nif~iye la ape2 pun..yang penting org 'jepun' pun suka cupcake tu..hehe.

Itik la comei, x gitu?=D