Sunday, September 22, 2013

It's a boy! =)

Assalamualaikum..



Sewaktu melangkah keluar dari rumah untuk ke hospital, kakak ipar saya Feer dengan yakinnya berbual dengan abah saya,

"Insya Allah it's a girl"

Abah pun balas, "Really?you think it's a girl?"

"Yea insyaAllah it's a girl insyaAllah,"

Saya yang mendengar ini tersenyum sendiri dan berkata dalam hati,

"A miracle will happen, we'll see" hehe.


Begitulah antara dialog biasa kedengarasn sejak kehamilan saya mencecah 6 bulan.

Yang lucunya, ketika itu, hampir 90% orang meneka bahawa saya mengandungkan anak perempuan. Mungkin melihat tanda-tanda atau petua orang lama, mereka sungguh yakin sehingga saya hampir percaya tekaan mereka. Ada yang melihat bentuk perutlah, cara berjalanlah, seri mukalah, dan pelbagai jenis tekaan yang logik-logik juga.

Iyelah, yang meneka itu orang-orang yang berpengalaman..Orang-orang tua, mak-mak saudara, kakak-kakak dan hampir semuanyalah, tambahan pula saya dan suami  terus menerus tidak mahu tahu jantina baby kami walaupun beberapa kali scan. Menarik pula rasanya. Hehe.

Cuma, suami saya kerap kali mengatakan saya mengandungkan anak lelaki, entahla kenapa. Mungkin memang dia teringin sangat dapat anak lelaki sebagai anak sulung. Saya ni tidak kisah pun sebenarnya, lelaki pun ok, perempuan lagi ok..asalkan sihat dan sempurna semuanya.=)

Sempat juga kecil hati dengan suami  bila beliau asyik mengatakan lelaki, sedangkan semua kata perempuan.
Boleh tak macam tu? He. Orang kata instinct ibu kan ada, tapi saya ni ibu yang confuse. So marilah kita berserah pada Allah.


Jadi sewaktu waktunya hampir tiba, last check up sebelum admit ward, boleh pulak doktor di klinik itu bercakap-cakap dengan nurse depan saya sambil tengok mesin scan itu,

"Oh, boboboy" kata nurse.

"Oo, lelaki anak dia," kata doktor itu pula.

Saya dah tercengang sendiri dalam hati. Perasaan bercampur baur. Terus terbayang wajah suami yang menunggu di luar. Rasa nak tergelak sorang-sorang. Apakah ini? Hehe.

Datang pula seorang lagi doktor, pada mulanya beliau mengiakan. Tapi kemudian beliau berkata, "insyaAllah puan dapat anak perempuan nanti, insyaAllah."

"Ha?"

Saya  kembali confuse. "Ya Allah biar betul," Setelah disogok dengan pelbagai andaian tentang anak perempuan selama ini, doktor dan nurse ini sempat lagi  mempermainkan perasaan ibu mengandung ini.

Dalam hati, kalau lahir anak lelaki memang satu keajaiban sungguh.

Dalam kereta berceritalah pada suami kejadian tadi, seperti biasa suami hanya tersenyum dan mengangguk2 kepala. Kata saya,"Jie rasa ni baby perempuan ni, doktor last tadi kata perempuan", kata seorang ibu yang degil dan keliru.

Jadi perasaan saya terlebih teruja berbanding orang lain. Antara realiti dan fantasi. Antara sains dan tradisional. Hehe, nampaknya kali ni memang betul-betul surprise!


Dan alhamdulillah..terjawab sudah segala persoalan. Allah kurniakan kami keajaiban itu.=)

Seorang baby lelaki yang comel, sihat dan sempurna telah dilahirkan pada 6 September 2013, beberapa minggu awal dari due date nya. Ada sedikit masalah di hujung kehamilan akibat air ketuban kurang, tapi alhamdulillah saya dan baby sihat walafiat. Nanti saya ceritakan ye, insyaAllah.

Yang seronoknya, semua terkejut dengan kelahiran budak kecik ini. Hehe. Ada yang kecewa kerana tekaan mereka tidak tepat. Suami pula tersenyum memanjang. hehe. Seronok kan, surprise?=)

Doakan anak kami membesar menjadi hamba Allah yang bertakwa dan anak yang soleh ye. Semoganya kehidupan putera sulung kami ini sentiasa di bawah ramhmat dan kasih sayang Allah sentiasa, amiin.=)

Selamat datang ke dunia duhai si kecil!

=)

*Entry ini memakan masa 5 hari atau lebih! Bersungguh benar ummi berpantang. Dan menjaga si kecil juga.=)

1 comment:

Hana Shah said...

Mabrook..comey sgt2 bb awk ni fatin,.selamat b'pntang la yer,.hehe