Friday, April 20, 2012

Syukur, ada maknanya buat mereka yang mengerti~

Assalamualaikum..

Alhamdulillah..sejak kebelakangan ini, hidup semakin tenang. Hikmah itu dari Allah, Dia memberi ujian, Dia jugalah memberi jalan keluar dari ujian itu.=)..

Satu-satu Allah mengeluarkan saya dari bebanan masalah saya selama ini. Apabila saya jenguk kembali kenangan lalu, baru saya mengerti kenapa Allah meletakkan saya pada situasi itu. Sesungguhnya Allah memang Maha Mengetahui, Maha Memahami. Susunan Allah sentiasa cantik, dan penuh hikmah.

Saya bersyukur, Allah sentiasa ada untuk saya. Dan sentiasa dekat. Walaupun kadang-kadang saya jauh dariNya, namun Dia sentiasa menarik saya kembali supaya dekat denganNya melalui ujian-ujianNya, demi mendidik saya menjadi lebih matang dalam kehidupan. Tanpa rahmatNya, saya mungkin tidak merasakan semua ini. Syukur ya Allah.

Di saat saya diuji dengan manusia, Dia sentiasa memujuk saya dengan kekuatan jiwa.

Di saat tiada seorang manusa pun yang memahami keadaan saya, Dia sentiasa ada memberikan saya keyakinan.

Di saat saya menitiskan air mata, Dia jugalah yang memujuk saya dengan mengurniakan kesabaran.

Di saat saya rasa putus asa, Dia juga ada menyejukkan jiwa saya dengan ayat-ayat suciNya.

Dia memujuk saat saya kesedihan, dan menenangkan jiwa saya pula saat saya kegembiraan.

Dia tak pernah jauh, jadi mana mungkin saya tidak bersyukur?
Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakhbar.

Kebahagiaan itu bukan datang dari manusia semata, namun kebahagiaan itu ada pada ketenangan jiwa yang sentiasa mencari redhaNya.

Dan setiap apa yang dilarangNya, tidaklah mahu saya lakukan.

Setiap apa yang tidak disukaiNya, tidaklah pula mahu saya teruskan.

Dan apa yang menjadi suruhanNya, itulah yang mahu saya pegang.

Semoga Allah menunjukkan jalanNya, dan tidak bawa saya jauh dari track orang Mukmin. =)amiin.

Mujahadah dan istiqamah. Ya, itu yang saya perlukan. Doakan saya terus kuat dan istiqamah atas jalanNya. Saya tidak mahu menjadi seperti cerita ulama' yang kuat beribadah, tapi di akhir hayatnya kecundang pada bisikan syaitan. Nauzubillah. Semoga dijauhkan.

Sebab itu saya perlukan teguran dan kritikan. Walaupun pedas, saya tahu itu salah satu cara untuk saya membaiki diri saya. Saya juga tidak sempurna.

Doakan saya mendapat Husnul Khatimah, dan dipelihara di bawah rahmatNya, di akhirat sana, amiiin.=) Saya doakan pembaca semua juga beroleh Husnul Khatimah juga, amiiin.=)

1 comment:

Anonymous said...

tak boleh nak like kat sini..
najmuddin , (uniten)