Wednesday, December 14, 2011

Sembang Rakyat Kedai Kopi

Assalamualaikum..

Sekarang heboh isu video "Sembang Rakyat". Memang bersembang sungguh2, sembang kosong orang kata. Bukan sembang menambah ilmu. Saya tak mahu ulas panjang,saya pun bukanlah orang yang selayaknya untuk mengulas. Ingin mengata, saya cuba elakkan sebab hidayah tu milik Allah. Walaupun sakit hati apabila hukum Allah diperkatakan dan dihina, sama-sama la kita berdoa agar semua yang terlibat ni menyesal dan bertaubat. Lebih baik lagi kalau pohon maaf secara terbuka sebab saya yakin umat Islam cukup sensitif dengan perkara ini..Tolak tepi politik sekejap, yang dihina itu hukum Allah, yang diumpat itu Ulama', yang dibenci itu pejuang agama..Besarnya kesilapan ni, saya tengok pun beristighfar panjang. Takut mendengar dan takut memikirkan balasan Allah pada mereka.. Nauzubillahiminzalik.



Lagi video orang yang hanya pandai bercakap:



Hebat mereka ini bercakap, jadi pemimpin tak nak. Tapi kalau jadi pemimpin bahaya ni, cakap main sedap mulut je, ilmunya x ada mana pun..='(..Sedih pulak rasa.

Teringat saya pada kisah perjuangan Nabi Muhammad S.A.W.Dari apa yang saya baca, Pihak Quraisy sebenarnya bukanlah patuh sangat pada agama nenek moyang mereka, taklah pulak kuat beribadat sampai membenci agama Islam yang dibawa nabi Muhammad. Mereka hanya takut kedudukan mereka tergugat, malah mereka bimbang dilarang dari melakukan apa yang mereka suka. Apa yg mereka suka pulak semuanya penindasan dan kekejaman.Dan keegoan itulah yang membuatkan mereka menjadikan agama sebagai alasan untuk menentang Nabi Muhammad. Mereka katakan Nabi itu mahu menentang agama nenek moyang mereka sedangkan kebanyakan mereka bukanlah pula ahli ibadat. Wallahu'alam.

Sebenarnya mereka ada kebimbangan lain. Bimbang kedudukan dan kemewahan mereka hilang, pengaruh berkurang dan kehilangan penyokong menjadikan mereka begitu keras menentang nabi..Atas nama agama, mereka menentang dengan pelbagai cara. Tapi itulah, lagi nabi dikutuk, lagi banyak mata yang terbuka melihat, lagi banyak hati yang tersentuh..Ramai pulak yg menerima hidayah setelah teruk nabi dihina..Semuanya kerja Allah. Di sini saya tak menyamakan mana-manak pihak pun dengan kisah nabi ini, sekadar terfikir. Semuanya kerana perjuangan menegakkan agama Allah tidak mudah. Tapi itulah namanya berjuang, kan.=)

No comments: