Sunday, May 23, 2010

Facebook deactivated~

Assalamualaikum..

Pagi jumaat saya mendengar di radio IKIM.fm tentang PAkistan menutup akses facebook di negaranya..Punca: ada pertandingan melukis kartun nabi yang akan diadakn pada 20 Mei.

"Islamabad (ANTARA News) - Otoritas Telekomunikasi Pakistan (PTA), Rabu, memerintahkan para penyedia jasa Internet untuk menutup tanpa batas Facebook akibat digelarnya kompetisi online menggambar kartun Nabi Muhammad di laman jejaring sosial itu.

Perintah itu dikeluarkan setelah ada keputusan dari Pengadilan Tinggi Lahore yang melarang sementara Facebook di Pakistan menyusul laporan media massa negeri itu mengenai kompetisi pembuatan kartun nabi yang akan diselenggarakan 20 Mei ini.

"Pengadilan Tinggi telah memerintahkan pemerintah untuk secepatnya memblok Facebook sampai 31 Mei akibat menggelar kompetisi penghinaan agama," kata Azhar Siddique, wakil dari Forum Pengacara Islam yang melayangkan gugatan berupa petisi ke Pengadilan Tinggi Lahore.

"Pengadilan juga memerintahkan menteri luar negeri untuk menyelidiki mengapa kompetisi seperti itu diadakan."

Juru bicara PTA, pengawas telekomunikasi negara itu, mengatakan Selasa sebelumnya pemerintah telah memerintahkan penyedia Internet untuk hanya memblok laman Facebook yang menunjukkan karikatur-karikatur nabi. Namun Rabu ini pengadilan mengubah keputusan itu dengan memerintahkan penutupan semua laman Facebook.

Bagi kaum muslim, setiap penggambaran Nabi Muhammad dianggap tidak Islami dan menghina agama.



sumber: http://news.antara.co.id/berita/1274279444/pakistan-tutup-facebook-gara-gara-kompetisi-kartun-nabi

Kagum dengan Pakistan. Tindakan kerajaan mereka pantas. Saya bukan warganegara PAkistan tapi saya ingin juga menutup account facebook saya tanda protes. Nak tunggu kerajaan Malaysia sekatkan, saya tak tahu bila. Malah mungkin sebahagian besar rakyat Malaysia tak tahu dan tak ambil tahu pun dengan isu ini..Sebab itu Saya ambil inisiatif sendiri, biarlah usaha saya ni kecil je dan mungkin tak bagi impact apa2 pada facebook, tapi usaha yang kecil tetap menjadi besar di pandangan Allah dengan niat yang ikhlas..DAn jgn lupa ada juga usaha yg besar tapi kecil di pandangan Allah kerana niat tidak ikhlas.

Sedih juga ye ingin deactivate account facebook, tapi saya pun tak sanggup lihat Islam dihina. Saya bukan bijak pandai, saya hanya lakukan apa yang saya mampu lakukan untuk agama kita ini..MAcam mana la kita nak dapat syafaat Nabi di akhirat nanti kalau perkara yang kecil ni pun kita tak sanggup buat? NAbi sangat sayangkan umatnya, kita pulak tiada rasa sensitif langsung bila Nabi dihina begitu..Sila tanya iman masing2 sekarang.

*saya akan activate account faebook bila Pakistan pun membuka akses facebook mereka. Oh saya bukan mahu jadi rakyat pakistan, tapi saya mahu berjiwa Islam seperti pengadilan PAkistan. Siapa mahu ikut saya?

2 comments:

Anonymous said...

baik saudari deactivate terus laman itu...just nasihat dari seorang muslim kpd saudara yg sesama muslim...

Tg fatin said...

Anonymous~terima kasih atas nasihat itu..insya Allah penggunaan facebook masih ada baik buruknya, hanya dgn satu niat dapat menentukan amalan itu besar atau kecil di sisi Allah. dan insya Allah facebook satu medan berdakwah yg bagus, mungkin sbg pengingatan kpd yg lupa dan perkongsian ilmu kepada yg tidak mengetahui..wallahu'alam..=)