Saturday, May 29, 2010

KAlaulah saya...(-.-")

Assalamualaikum..

KAlAU SAYA..eh, tak baikkan sebut perkataan kalau..sebab perkataan kalau ni macam kita menyesal..Dan kita tak baikla menyesal, sebab macam tak redha dengan takdir Allah..Bila tak redha dgn Allah, seolah2 kita menyalahkan Allah sebab mentakdirkan sesuatu tu terjdi..Nauzubillah..siapa kita nak menyalahkan Allah?

Tapi perkataan 'kalau' tu sendiri tak jugak salah..Sebab ada jugak yang kata tak baikla sebut kalau-kalau ni, macam menyesal je..Bukan macam tu..Kalau perkara tu dah lepas, itu la yang kita tak boleh sebut kalau tu..MAksudnya macam kita terfikir balik; "kalaula saya tak buat itu, kalaulah saya x pergi ke situ, kalulah ini..kalaulah itu"..Itu yang x boleh. Sebab perkara dah lepas, biarkan lepas, jangan menyesal..Harus redha dgn takdir Allah..'Kalau' yang dibolehkan pula macam ni; "kalau saya belajar betul2, mesti dpt score ni.so saya kenala belajar betul2..ataupun kalau saya buat cake cantik, mesti ada org nak tempah..so kita akan mendapat semangat untuk buat yg betul2"..faham x?

Tak pun, contoh paling mudah ialah macam ni.."KAlaulah saya x deactivate account facebook saya, mesti ramai lagi org tempah cupcake saya. Sebab ramai kawan2 yang kenal cupcake saya melalui facebook tu"..tapi saya mana boleh kata macam tu..sebab perkara dah lepas, jadi saya harus yakin dengan hikmah Allah..bila saya tolong agama Allah, Insya Allah Allah akan tolong saya balik..Dan "kalaulah saya buka satu blog baru khas untuk jual2 kek ni, insya Allah orang akan kenal saya balik..rezeki kan kat mana2.."so dengan semangat itula saya pun buka blog baru yang diberi nama fatinbakery.blogspot.com. Mudahkan contoh ini?=D

Sila lawat blog baru saya ya!=D

No comments: