Thursday, June 16, 2011

Menulis resume yang ringkas~

Assalamualaikum..

Hari ini rasa ingin berkongsi cara menulis resume yang mudah,kemas tapi padat. Apakah yang dimaksudkan dengan resume ini? Dalam bahasa yang mudah, resume ni adalah butir2 diri kita untuk dipersembahkan kpd syarikat/majikan semasa mencari kerja. Untuk penerangan lanjut, silala google ye..^_^

Insya Allah ingin kongsikan serba sedikit ilmu yang ada sepanjang menjalani kursus2 menulis resume, rasanya dalam lebih kurang 3 kali jugalah diberi pendedahan tentang penulisan resume ni. Ada yang datang dari syarikat luar, ada juga dikendalikan oleh pihak universiti..

Jadi setelah diadun dengan sebati mengikut acuannya, bolehla ye terjemahkan ilmu tu ke dalam bentuk penulisan pulak ye tak? Minta maaf termasuk pulak istilah membuat kek kali ni..huhu. Semoga bermanfaat untuk semua.

So, jom kita tinjau apa yang patut ada dalam resume ni.Ini adalah penulisan resume cara saya, kalau ada tips2 yang lebih baik, bolehla kongsi-kongsikan ye..=)

1) Page 1

-Gambar formal
(optional, tapi mostly kena ada)

-Personal detail
(Nama penuh, alamat, i/c No, Date of Birth,age, race, religion, gender, status, nationality, Phone no.)

-Education of qualification (sekolah menengah, matric (cth), universiti-bachelor in...Jangan lupa sertakan cgpa)


2) Page 2
- Computer knowledge

Ini bergantung pada computer knowledge yang anda ada. Macam saya course computer science tentulah kemahiran saya banyak kat bahagian sini.=).Tapi yang basicnya ms word, ms power point & ms excel mesti ada,ok? Boleh guna Excellent, Intermediate dan Beginner bergantung pada kemahiran masing-masing)

- Language Spoken/ Writing
Ini language yang kita guna sehari-hari ye, janganlah yang tahu sepatah dua pun nak letak ^_^. Kat sini kita guna sama ada fluent/intermediate.

-Special Skills
Haa, sekarang boleh letak segala jawatan-jawatan yang pernah disandang berserta tahunnya sekali ye. Kalau boleh yg ada sijil, kalau tak ada susah pulak nanti nak tunjuk bukti.huhu.Satu lagi, kalau banyak sangat jawatan, tak perlu la letak semua, kata nak resume ni ringkas je?^_^ Letak yang penting-penting dan jawatan yang berkarisma je, ok?



3) Page 3

- Special Achievement
Ini kalau ada pernah memenangi apa-apa pertandingan yang berkaitan course, atau pernah join international conference ke apa ke, bolehla letak sebagai bonus untuk meyakinkan pihak syarikat tu.

-Strength
Ini lebih kepada kekuatan diri kita,Conthnya kita ni cepat pick up ke, punctual ke dan sebagainya, boleh letak semua, tapi ringkaskan je.

-Referees
Ini sebagai rujukan pihak syarikat tu kalau mereka berminat nak tahu lebih lanjut tentang diri kita. Saya letak 2 orang lecturer saya sebagai referee, ada juga yang letak pegawai-pegawai tinggi..Tapi kalau boleh elakkan letak saudara mara atau ahli keluarga kerana mereka saksi2 yang berkecuali (?). Maafkan saya jika istilah saya salah.



Baiklah, setakat ilmu yang saya ada, kebanyakan penemuduga syarikat ni berminat dengan resume yang lengkap dan mudah dibaca sekali harung. Maksudnya, sekali baca pun penemuduga tu dah dapat maklumat penting si pemohon ni..Tak perlu belek-belek 2 3 kali, nanti penemuduga tu sakit hati sebab penat tangannya duk belek-belek resume kita. Paling bagus jika dapat buat 2 page je, saya ni kurang bagus la sebab sampai 3 page.

Tulisan pulak kena jelas, biasanya font 12 times new roman. Pastikan resume nampak tersusun dan mudah dibaca ye.=)

So setakat tu je lah kali ni. Penerangan pun simple saja sebab panjangla nak terang secara detail. Saya sampai 2 hari bengkel pun tak habis lagi cerita pasal resume..huhu.Sekali lagi diingatkan, ini bukanlah resume yang terbaik, cuma boleh la untuk dijadikan panduan sedikit sebanyak, kan.hehe.

Semoga Berjaya..^_^

1 comment:

MNSAR said...

Dah banyak apply kerja tapi masih belum dapat panggilan interview? Penyelesaian hanya satu. Baca link di bawah.
"Rahsia Resume Power Terbongkar @ Blog Dan Duit online"