Saturday, November 7, 2015

Pantang

Assalamualaikum..

Bersiaran lagi kita hari ni..ah lega, tadi bangun agak lewat, dalam pukul 8 lebih sebab semalam kan dua kali duk panaskan tungku sebab ada peluang nak bertungku tu, baik gunakan sebaik mungkin..jadi tidur pun lewatlah, pulak tu tidur pun sekejap2 bangun buat susu abang kemudian menyusu adik..

Kenapa bersungguh sangat ni bertungku bagai..makan ubat dah lah kan..entahlah, rajin pulak nak bertungku sebab dengan haba panas tu boleh cepat kecutkan peranakan..jadi cepatlah sikit sihatnya..kata orang2 tua lah..guna pulak batu sungai yang asli, nyaman je rasa bila bertungku sebab orang lepas bersalin badan jadi sejuk sebab urat2 semua kembang sebab meneran kuat sangat kan..kata pula tuk bidan..orang berpengalaman ni lain sikit cakapnya sebab mereka dah hidup lama lagi dari kita.

Rupa2nya kan peranakan kita tu luka lepas bersalin..ahaha apa ni anak dua baru tahu..ingatkan bila dah keluar baby just nak kecutkan peranakan saja, rupanya kena pantang2 makan tu sebab nak bagi cepat baik lukalah tu..sebab tu x bagi makan yang bisa2..luka dalam perut (peranakan) susah nk baik kalau tak jaga betul2..

Kata orang tua, masa sekarang ni tak rasa sakit apa lagi..nanti dah menjengah umur 30 an baru rasa sakit2 urat dan lenguh badan..nanti cepat nampak tua jugak..haa macam mana saya tak percaya, sebab mereka2 ni dah pun alaminya..jadi saya risaulah kalau sakit urat nanti sebab baru ni masa mengurut pun urat dah tegang, sakit!

oh ye..bukan nak cerita pasal pantang pun sebenarnya..nampak sangat banyak cerita dalam kepala..

Pagi ni bangun je tidur terus fikir nak buat apa dulu..nanti kalau budak2 ni bangun tak menyempatlah nak buat ape2..terus panaskan air kat dapur nak mandi..sambil menunggu tu angkut kain dulu letak dalam mesin..

kemudian pilih2 baju kat ampaian, ah sudah dengar suara abang dah bangun..ok abang wafiy.hukhuk..masa untuk mandi..mandikan dia, berendam sekejap sebab dia demam..bagi turun suhu.

Kemudian, siapkan pakai baju semua, waa baby princess pulak bangun..dah kena menyusu dan burp kan, kemudian siapkan air mandi, panaskan air lagi sebab baby dah kena salin pampers baik mandikan terus..

ok buat susu untuk abang dulu, then ambik adik pergi mandikan..siap mandi pakaikan baju semua, menyusu lagi..hoho tengok jam, apa ni! dah pukul 10..kenapa cepat sangat masa berlalu..patut lapar semacam..huhu terpaksa tingalkan baby sekejap, panaskan nasi goreng semalam dan goreng telur sebab hajat nak suapkan abg wafiy sekali..terpaksa bawak masuk bilik sebab nak menyusu lagi..adoi..makan sambil menyusu la jawabnya..

kemudian, wah abang wafiy nak perhatian pulak..layanlah sekejap..adik dah tidur..abang wafiy tak makan pun..ah dia berak pulak..salin lagi..dalam kepala rasa nak baring jeee..

lepas salin gi ambik baju, sempatblagi panaskan tungkubatas dapur, sambil jemur baju yang basuh tadi..abg wafiy gi tengok arnab pulakk..ajak masuk 2 3 kali baru nak masuk..huwaa baby pun nangis lagi..aiseh..tutup dapur tungku, susu baby lagi..

pastu sebab wafiy tak makan lagi, buat susu botol lagi..mujur nak minum..sian dia demam kan..biar dia tgk tv dan inilah saya tengah menaip guna handset sambil sebelah tangan bertungku..percaya tak sekarang ni dah pukul 12.40 tengahari? saya tak percaya. berjam2 duk layan anak2..tak sedar pun masa berlalu..separuh pagi ni pun dah lelah semacam..

Allah..semoga Allah berikqn keikhlasan dalam hati ni..letih semoga letihnya bermanfaat..amiin..